Marcel Buijs - Diploma KT-3 trainerscursus gehaald!

woensdag 12 juni 2024
Zoals jullie al in een bericht van Johan Bruins hebben gelezen ben ik geslaagd voor mijn examen.

Wat tijdens de cursusavonden altijd centraal bleef staan waren de “korfbalacties” ongeacht het niveau wat je speelt in de basis blijft dit hetzelfde. Wel was de vraag hoe ga je dit toepassen op het niveau van jou ploeg. Daarin kwam voornamelijk het stukje “impliciet” en “expliciet” vaak aan bod.

Naast de cursusavonden hebben we ook een dag op de korfbalchallenge mogen meelopen met de RTC-teams (de talententeams van verschillende regio’s) onder de 19, daarin werden we allemaal aan een team gekoppeld. Gedurende de dag loop je mee met de trainers van je aangewezen regio en zit je bij hun op de bank tijdens het coachen maar ook de voor en na bespreking met het team in de kleedkamer. Met als hoogtepunt dat ik een analyse van een tegenstander moest maken en uiteindelijk ook met de hele spelersgroep moest delen.

Ook zijn we met ze alle naar een korfbal league wedstrijd wezen kijken tussen KZ 1 en Fortuna 1 om voor een opdracht een analyse te maken van de verliezende partij, om vervolgens in een presentatie aan te geven wat zou je doen om de return wedstrijd te winnen. En zoals mijn eigen team al vaak heeft aangegeven dat de besprekingen te lang zijn was dat ook het geval bij mijn presentatie.

Op 22 mei was het moment dat ik examen moest doen. Daarin moest je 2 thema’s kieze die je in de gehele training toepast, ik had gekozen voor rebounden en vrijlopen om te score. Na flink wat zenuwen voor de training ging het na de start van de training allemaal voorspoedig en was de groep erg enthousiast en gefocust. Na de training kreeg ik gelijk te horen dat ik geslaagd was en ging ik vervolgens nog evalueren met de examinator Chris Kaper.

Op 2 juni waren we met alle cursisten naar Blauw Wit in Amsterdam. Om eerst gezamenlijk naar de wedstrijd tussen Blauw Wit 1 en Fortuna 1 te kijken en aansluitend de uitreiking van de certificaten tijdens een hapje en drankje bij de lokale pizzeria Buurman en Buurman te doen.

Mocht je je willen door ontwikkelen als trainer is dit een aanrader om te doen. Je gaat niet alleen dieper in op wat je binnen de korfbalsport kunt leren maar ook de mensen die je daardoor ontmoet is waardevol.

Marcel Buijs