Toekomst teamnummering Competitie 2025-2026

zondag 20 oktober 2024
Eind seizoen hebben we jullie meegenomen over de stand van zaken rondom de hervormingen van de competitiestructuur tijdens de Competitie 2.0-avonden. Tijdens en na deze avonden zijn we met de verenigingen in gesprek geweest om op te halen hoe er tegen de veranderingen werd aangekeken. Een onderwerp dat veel ter sprake kwam, was de naamgeving van de teams. Het veranderen van de teamnummering was voor veel verenigingen lastig te begrijpen en niet gewenst.

We vinden het belangrijk om in te spelen op de behoeften van de verenigingen. Daarom hebben we een aantal dingen aangepast. We kiezen ervoor om de teamnummering van de jeugd en senioren op te splitsen. De senioren- en midweekteams worden hetzelfde genummerd als nu. Bij de jeugd gaan we wel werken met een nieuwe teamnummering.

Hieronder leggen we de nieuwe nummering kort uit:

De jeugdteams die in de A-categorie – het huidige wedstrijdkorfbal – gaan spelen, worden benoemd conform de categorie waarin ze spelen.
De jeugdteams die in de B-categorie – het huidige breedtekorfbal – gaan spelen, worden genummerd op basis van de gemiddelde leeftijd van het team. Het team met de hoogste gemiddelde leeftijd, krijgt het laagste nummer. Daarnaast komt er een J voor het nummer te staan, zodat in één oogopslag duidelijk is dat het om een jeugdteam gaat.

Hieronder vind je een voorbeeld-teamnummering van de fictieve vereniging ‘Bal Door De Korf’, afgekort als ‘BDDK’.

•             BDDK 1 (voorheen BDDK 1, standaard wedstrijdkorfbal)

•             BDDK 2 (voorheen BDDK 2, reserve wedstrijdkorfbal)

•             BDDK 3 (Voorheen BDDK 3, breedtekorfbal)

•             BDDK MW1 (Voorheen MW1, midweekcompetitie)

•             BDDK U19-1 (voorheen BDDK A1, Hoofdklasse, wedstrijdkorfbal)

•             BDDK U19-2 (voorheen BDDK A2, 1e klasse, wedstrijdkorfbal)

•             BDDK U17-1 (voorheen BDDK B1, Hoofdklasse, wedstrijdkorfbal)

•             BDDK U15-1 (voorheen BDDK C1, Hoofdklasse, wedstrijdkorfbal)

•             BDDK J1 (voorheen BDDK A3, gemiddelde leeftijd van 17,4 jaar, breedtekorfbal)

•             BDDK J2 (voorheen BDDK B3, gemiddelde leeftijd van 14,9 jaar, breedtekorfbal)

•             BDDK J3 (voorheen BDDK B2, gemiddelde leeftijd van 14,1 jaar, breedtekorfbal)

•             BDDK J4 (voorheen BDDK C2, gemiddelde leeftijd van 12,0 jaar, breedtekorfbal)

•             BDDK J5 (voorheen BDDK D1, gemiddelde leeftijd van 10,2 jaar, breedtekorfbal)

•             BDDK J6 (voorheen BDDK E1, gemiddelde leeftijd van 7,9 jaar)

•             BDDK J7 (voorheen BDDK F1, gemiddelde leeftijd van 6,7 jaar)

We hopen de aanpassingen hiermee duidelijk te hebben uitgelegd. Als alles volgens planning verloopt, gaan de competitiehervormingen, waaronder deze nieuwe teamnummering, met ingang van het seizoen 2025-2026 in. Meer informatie hierover vind je op onze website.

KNKV